Onderzoekers Jules Kruijtzer en Eddy van den Aker van het lectoraat Data Intelligence bezochten Openbare Basisschool Berg voor een unieke en smakelijke les in programmeren. Jules en Eddy daagden leerlingen uit groep 7 en 8 uit om gedetailleerde instructies te schrijven voor het maken van een boterham met pindakaas. Dit was onderdeel van het Interreg Maas-Rijn project Blockchain4Prosumers.
Deze oefening, geïnspireerd op een populaire YouTube-video, had als doel de leerlingen te laten ervaren hoe belangrijk precisie is bij het schrijven van instructies, een essentieel aspect van programmeren. De leerlingen ondervonden aan den lijve dat een gebrek aan duidelijkheid in de instructie kan leiden tot onverwachte resultaten, net zoals met programmeren.
De les bood de leerlingen niet alleen een kans om op een speelse en interactieve manier kennis te maken met de basisprincipes van programmeren, maar benadrukte ook het belang van duidelijke communicatie. Jules en Eddy waren enthousiast over de betrokkenheid en de vrolijke energie van de leerlingen.